Keurmerken-bos

Ziet u ook door de bomen het bos niet meer?

Daar staat u dan, met al uw goede bedoelingen. Stap één heeft u gezet; u bent op zoek gegaan naar eerlijke producten. Stap twee wordt een stuk moeilijker, want welke producten zijn nu precies eerlijk; hoe eerlijk zijn ze en waar herkent u ze aan?

Om u op weg te helpen, is een aantal keurmerken in het leven geroepen variërend van “een beetje eerlijk” tot “helemaal eerlijk”. Elk keurmerk met een eigen logo. Ziet u zo’n logo, dan kunt u weten of u een eerlijk product voor u heeft of niet. Als u de logo’s herkent en weet wat ze betekenen tenminste. 

En dat is nu juist voor velen het probleem: er zijn inmiddels zoveel keurmerken en logo’s dat bijna niemand meer weet wat welk keurmerk precies inhoudt. Wanneer nu alleen de echt eerlijke producten keurmerken en logo’s hadden, was het misschien nog te overzien. Er zijn echter inmiddels ook veel logo’s die u op andere zaken wijzen, zoals bijvoorbeeld een "gezonde" keuze. 

Nog meer verwarring
Om het nog ingewikkelder te maken, zijn er ook nog producenten die op hun verpakkingen plaatjes en woorden plaatsen die de indruk wekken dat de consument met een "eerlijk" product te maken heeft. Wie kent bijvoorbeeld niet de pakken melk met vrolijk grazende koeien, terwijl deze in het echt nooit anders hebben gezien dan de binnenkant van hun stal?

Nog een laatste toevoeging om deze opsomming van verwarring en misleiding compleet te maken, is dat voor een aantal van de keurmerken aan dusdanige eisen moet worden voldaan dat de consument niet bereid is daar de volledige bijbehorende prijs voor te betalen. Om toch een stap in de "goede" richting te zetten, maar de prijzen niet te hoog te maken, zijn er allerlei tussencategorieën (lees: nog meer keurmerken en logo's) ontstaan. Deze komen veelal neer op: het is wel iets beter, maar het is het net niet helemaal. 

De oplossing?
Eens in de zoveel tijd heeft een organisatie ook in de gaten dat de hoeveelheid veelal `vage` keurmerken en logo’s de consument in de war brengt. Helaas bestaat de oplossing dan meestal uit het in leven roepen van, jawel, weer een nieuw keurmerk dat alles duidelijk moet maken en als "overkoepelend" bedoeld is. Dit, terwijl alle overige keurmerken met bijbehorende logo´s gewoon blijven bestaan.

Fair Products Plaza
Gelukkig bent u op onze website terecht gekomen. Bij ons hoeft u namelijk geen producten te vergelijken en u af te vragen of deze op eerlijke wijze zijn geproduceerd.

Hier vindt u namelijk alleen maar producten die voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van eerlijke handel, omgang met dieren en milieu. Producten gemaakt met hart voor alles op onze aardbol. Mens, dier én milieu. Eerlijke producten waarvan de opbrengst direct bijdraagt aan het creëren van een betere wereld.

Niet alle producten (voornamelijk van Kinta, leverancier van onder andere de WAAR- en Wereldwinkels, Sri Toys en Viva la Vida) die u hier vindt, voeren het Max Havelaar-keurmerk voor eerlijke handel. De hoge kosten voor het mogen voeren van een keurmerk zijn voor veel projecten (in oprichting) niet op te brengen. Ook wordt steeds vaker bewust gekozen het voordeel van het niet voeren van een keurmerk terug te laten vloeien naar de makers. Hierdoor kan de bijdrage aan een eerlijke beloning nog hoger zijn.

Omdat wij transparantie erg belangrijk vinden, is, indien mogelijk, informatie over de ingrediënten / materialen, wijze van productie en herkomst vermeld. Ook geven wij aan welk product wel / niet een keurmerk draagt. De keurmerken waar wij achter staan, worden hier één voor één toegelicht.

Als iets niet duidelijk is, vernemen wij dat uiteraard graag via klantenservice@fairproductsplaza.nl. Hier kunt u uiteraard ook met suggesties, vragen en opmerkingen terecht.

Voor nu wensen wij u heel veel eerlijk winkelplezier en hopen u regelmatig op Fair Products Plaza te mogen begroeten!